reklama

Moja malá šachová odysea

Ako malý som sledoval, ako otec hráva s ujom Jožkom šachy. Vždy som sa chcel k nim pridať a poradiť im. Veď aj ja som s ocom hrával. Tak som si myslel, že mám čo dodať k ich bojom. Keďže som bol dieťa intelektuál, nebolo to poslednýkrát, čo som sa s touto hrou stretol.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Figúrky, s ktorými som začínal.
Figúrky, s ktorými som začínal. (zdroj: Ďuri)

Majstrom som sa nestal. Kamarát Marek ma totiž v štvrtej triede prehovoril, aby som na šach nechodil. Vraj sa tam učia samé diagonály. Nevedel som síce čo je diagonála, ale na šach som sa neprihlásil. Marek bol tiež dieťa intelektuál a keďže sme spolu veľa hrávali, tak o tom niečo musel vedieť.Strach z domnelých diagonál som prekonal až na druhom stupni. Moja „profesionálna“ kariéra trvala asi dva roky. Za ten čas sa naučíte hrať tak, že nabijete každého, kto sa šach neučil. To som si patrične užíval na strednej, kde som pokojne kraľoval školskému rebríčku v šachu. Dobrý pocit pre mňa, niektorých to ale hnevalo. Došlo však aj na mňa. Mlaď je mlaď a z trónu ma zosadil mladší a lepší. Tak to už v živote chodí.Väčšina ľudí sa šachu bojí. Oni vám to nepovedia priamo, komentujú to že je to nuda a nebaví ich to. Myslím si, že mu nerozumejú. Myslia si, že pri ňom treba rozmýšľať a to väčšina ľudí nerada robí. Zistiť, že viem hrať slabšie ako 10 ročné dieťa, by mohla byť blamáž, preto si zaradia šach do kolonky „nuda“. Lepšie je ho mať v kolonke „nuda“ ako v kolonke „tomuto nerozumiem“ alebo ešte horšie „na toto nemám“. Tie má totiž väčšina ľudí radšej prázdne. Teda aspoň navonok. Prestíž je prestíž.Mojim vzorom bol Capablanca, tretí majster sveta. Prehral len 24 turnajových partíí v živote. Mal som ho rád. To viete, keď budem veľký, budem ako Capablanca. Nestal som sa Capablancom, ale o to viac si vychutnávam šach.Občas si pozriem nejakú partiu s komentármi o historických okolnostiach. Tie ma dnes bavia asi najviac. Napríklad môj Capablanca bol veľký obchodník. Aby s ním niekto mohol hrať o titul, musel vložiť vklad 10000 $. V dvadsiatych rokoch to bol slušný peniaz. Keď sa to Aljechinovi podarilo, Capablancu porazil a ten potom už nezohnal peniaze na odvetu. Takže sa mu jeho velikáštvo nevyplatilo. Ale ja ho mám aj tak rád. To viete, nebudem brať dieťaťu vo mne jeho sny.Šach je rozmanitá hra, niekomu je životom, inému hrou neznámou. Mne je občasným spoločníkom, ako keď stretnem starého známeho a spomíname na spoločné zážitky, prosto je pre mňa fajn.

Ďuri Čižmárik

Ďuri Čižmárik

Bloger 
  • Počet článkov:  132
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu